Ik zat gisteren met mijn dochters op de bank naar de Corona persconferentie te kijken en bij het onderwerp hamsteren was opeens onze volledige aandacht op de doventolk gericht.
We herhaalde het gebaar en vooral ook de gezichtsuitdrukking van de tolk. Wat is dit pakkend voor het begrip “hamsteren”. Hamsteren uit de monden van de ministers was alleen een feitelijke handeling van het inslaan van extra goederen om een onzekere tijd door te komen. Door de doventolk zag je dat hamsteren vooral graaien is met een vechtlustige gezichtsuitdrukking, waarbij je het gevecht met iedereen om je heen aangaat uit egoïsme en volledig gebrek aan sociaal gevoel.
Voor alle supermarkten betekent dit dat er lege schappen met wc-papier ontstaan. Ik heb even met mijn moeder van bijna 80 geappt en we begrepen deze productkeuze helemaal niet. We konden binnen vijf minuten al 5 alternatieven bedenken, waarbij onze billen in dit welvarende land zeker zo schoon zouden worden als met wc-papier. Dus durf met lef en creativiteit naar alternatieven te zoeken.
Hamsteren is voor een groot deel van de supermarkten een zware overbelasting in deze tijd, waarin de logistiek toch al onder druk staat. Voor de voedselbanken blijft er al helemaal niets over. Hamsteren raakt dus sterk de zwaksten in onze samenleving. Het bijtende en graaiende gebaar van de doventolk raak dus het meeste deze groep in onze samenleven, net zo als in de dierenwereld.
Binnen de supermarktbranche is er één keten die ook een acuut marketingcommunicatie probleem heeft. De hamsters van Albert Heijn gaan waarschijnlijk per direct de ijskast in. En komen er naar verwachting ok korte termijn niet meer uit. Deze tot voor kort “vriendelijke beestjes”, die de prijsperceptie van Albert Heijn moesten verbeteren, verzwakken nu alleen de Albert Heijn brand. Albert Heijn zal op zoek moeten gaan naar een nieuw medicijn om de prijshebzucht in de Nederlander aan te wakkeren, zonder dat ons dit doet denken aan deze moeilijke Corona tijd.