Door de 1,5 meter economie en het maximeren van het aantal klanten in een winkel, ontstaan er al snel wachtrijen buiten. Niemand gaat voor zijn plezier in een rij staan, of de aankoop behoefte is zo groot, dat het de ergernis van het wachten compenseert. Dit zijn meestal rationele vooraf geplande aankopen.
Hierbij komt nog dat ook de Retail alleen de kopende klanten graag ziet komen en de “snuffelende winkelende” klanten alleen als lastig beschouwd, die capaciteit opslokken voor de “echte” klanten. Maar juist dit “snuffelen” is wat de meeste vrouwen zo aantrekkelijk vinden aan winkelen. Deze oriëntatie is noodzakelijk om uiteindelijk tot een goede aankoop te komen. Winkelen en oriënteren creëert een gevoel van verleiding en verliefd worden op een product, dit is juist wat kopen via het fysieke Retailkanaal onderscheidt van online aankopen. Online kopen is rationeler, bij kledingaankopen mist hier het voelen, passen, combineren en het persoonlijk advies, voordat de aankoop heeft plaatsgevonden. Klanten kunnen natuurlijk online wel de aankoop retourneren als het tegenvalt, maar dat is toch in het algemeen gedoe en voelt vaak als een negatieve koopervaring.
Nu we merken dat de winkelstraten in deze tijd leger blijven, omdat winkelen helemaal niet meer leuk is, zou de Retail er juist voor moeten zorgen dat alle “potentiële” klanten een goede winkelervaring krijgen en zich dus niet alleen op de klanten richten met het grootste kooppotentieel op korte termijn. Dit zijn namelijk hele rationele klanten die precies weten waarom ze naar een winkel gaan. Zij winkelen niet, maar gaan boodschappen doen. Hen verleiden om het winkelwagentje voller te maken is heel moeilijk, omdat zijn al weten wat ze willen. Dit zijn ook de klanten die heel makkelijk switchen naar het online kanaal als ze weten welk merk en maat hun standaard voorkeur heeft. Het inspireren van de “snuffelende” klanten om naar binnen te komen is dus op korte termijn, maar zeker op langer termijn heel belangrijk voor het voortbestaan van de fysieke Retail.
Wat maakt de winkelervaring minder aantrekkelijk voor de “potentiële” klanten:
Een brainstorm wat de Retail hier misschien aan kan doen:
In het kort betekent het dat de fysieke Retail niet alleen de focus moet leggen op boodschappenkoper en de “snuffelaar” als lastig zien. Boodschappers zijn niet loyaal. Van emotionele “snuffelaars” kan je juist loyale klanten maken met een hogere live time value dan de korte termijn inkomsten uit de “boodschappers”.