Vanaf 1 juli 2024 mogen er geen tabaksproducten meer in de supermarkt worden verkocht. Lidl is hier al langer mee gestopt en Albert Heijn sinds 1 januari 2024. Volgens Distrifood van 6 februari jl. heeft het stoppen met tabak Albert Heijn minder transacties en minder omzet opgeleverd. Zeker een ongewenste ontwikkeling voor de grootste supermarkt van Nederland.
Zelf zal Lidl, de grootste supermarktdiscounter van Nederland, zeker de doelstelling van de “Rookvrije generatie” hierbij hebben laten spelen. Echter Lidl verkocht tabak bij de kassa’s en dit leverde zeker vertraging bij het afrekenen op, een ergernis die bij vele klanten op de eerste plaats staat. Eerder stoppen met de verkoop van tabak bij Lidl past dus goed bij de verbetering van het totale winkelspel van Lidl.
Bij Albert Heijn vond de verkoop van sigaretten vaak plaats bij het servicepunt. Voor klantenvragen moet dit punt toch al met een medewerker bemand zijn. De verkoop van tabak zorgt dat de productiviteit van dit servicepunt gegarandeerd is.
Naar mijn mening zijn dit de kleinere buurtsupermarkten. Tabak is een klantentrekker en zorgt dat de shopper naast tabaksinkoop ook nog dagelijkse boodschappen bij deze buurtsupermarkt doen. Juist ondernemers met kleinere buurtwinkels zullen hun omzet ook na 1 juli (officiële datum van het verbod van tabak in de supermarkt), op pijl willen houden. Meerdere supermarkteigenaren openen daarom speciaalzaken in de buurt van hun buurtsupermarkt (bron: FD 8 januari 2024).
Eigenlijk bijna iedereen kan een tabaksspeciaalzaak openen. Er is geen vergunningsstelsel voor dit soort winkels, maar vanaf 1 juli 2024 geldt wel een registratieplicht. (bron: Nederlandse voedsel en warenautoriteit, 19 februari 2024,).
Naar mijn mening speelt hierbij heel sterk het kostenplaatje. Een tabaksspeciaalzaak moet altijd bemand zijn en tevens brengt de aparte winkel onder andere huur- en energiekosten met zich mee. Deze kosten moeten worden afgewogen tegen de baten. De baten zijn het terugdringen van het verlies aan tabaksomzet en het verlies aan “additionele dagelijkse boodschappen”, omdat de shopper naar een ander winkelcentrum met tabaksspeciaalzaak gaat. Ook Albert Heijn heeft een “kleinere wijkcentrum winkels”. Ik ben heel nieuwsgierig of de marktleider of andere servicesupermarkten zoals PLUS en JUMBO hiervoor een aparte tabaksspeciaalzaak formule aan het ontwikkelen zijn? Zeker de haalbaarheid onderzoeksfase voor een dergelijke formule is de moeite waard. Hiervoor kan Retail altijd het beste enkele pilot vestigingen in Nederland openen. Leren in de praktijk levert de meest betrouwbare cijfers op voor een landelijke uitrol.