Innovaties op het gebied van waste management tools zijn uit bedrijfseconomische, milieu aspecten en klanttevredenheid een noodzaak voor managers binnen supermarktketens om te volgen en ervaring mee op te doen. Dit kan door pilots te draaien om te kijken wat écht de winst voor de eigen supermarktformule is. Een innovatieve tool van bijvoorbeeld WhyWaste is een win-win-win tool voor supermarkten, klanten en milieu. Deze Zweedse organisatie heeft waste management tools die voedselverspilling reduceert en zich terug verdient door hoger productiviteit, dynamische afprijzing (intelligent afprijzingssysteem dat afprijzingsstickers op een handprinter uitprint), minder klanten die producten over datum tegenkomen en minder derving, ook bij Deli producten en brood. Whywaste heeft als enige aanbieder een reeds bij vele supermarktketens internationaal bewezen tools. Deze tools kunnen zowel succesvol met als zonder ESL geïmplementeerd worden. Gezien de complexiteit van intelligente waste management systemen, is een proven tool heel belangrijk. WhyWaste heeft bewezen, ook bij pilots in Nederland, dat zij binnen enkele dagen bij een pilot supermarktvestiging het gehele systeem operationeel heeft.
Wasteless is ook een innovatief waste managementsysteem en streeft er naar om de dynamische afprijzing op de ESL met de reguliere prijs en THT aan te geven. Deze toepassing is echter nog niet in de praktijk toegepast. Investering en voordelen lijken niet tegen elkaar op te wegen (bron: Distrifood, Eelco Hos, maandag 8 maart 2021)
Managers van verschillende Nederlandse supermarktketens denken bij waste management vooral aan de app To Good To Go (TGTO). Deze richt zich vooral op de verkoop van onverkochte producten in de buurt (maar nog goed voor consumptie) aan “nieuwe klanten in de buurt” tegen een gereduceerde prijs. Dit zijn producten die anders voor derving in aanmerking komen. Het ontbreekt hier dus aan de intelligentie om juist de derving en afprijzingspercentage te reduceren.
Het waste managementsysteem van Whywaste (en Wasteless als deze uitontwikkeld is) zorgt juist dat producten niet tegen (of over) de datum raken. En dat de supermarkt dus veel minder afprijzingsmarge moet inzetten, doordat afprijzing via een dynamisch systeem gaat. Het is aan te bevelen voor supermarktmanagers om zich te informeren over deze tools op het gebied van waste management en niet alleen te focussen op To Good To Go, want hier ontbreekt de intelligentie van de meer innovatieve waste management tool. Bij innovatieve waste management tools is namelijk sprake van drie keer winst: winst voor de supermarkt, de klant en het milieu. Win-win-win!