Waste Management Tools voor management supermarktformule zijn sterk in dynamisch afprijzen, snellere datum controle en minder foutkansen

donderdag 04 maart, 2021

Innovaties op het gebied van waste management tools zijn uit bedrijfseconomische, milieu aspecten en klanttevredenheid een noodzaak voor managers binnen supermarktketens om te volgen en ervaring mee op te doen. Dit kan door pilots te draaien om te kijken wat écht de winst voor de eigen supermarktformule is. Een innovatieve tool van bijvoorbeeld WhyWaste is een win-win-win tool voor supermarkten, klanten en milieu. Deze Zweedse organisatie heeft waste management tools die voedselverspilling reduceert en zich terug verdient door hoger productiviteit, dynamische afprijzing (intelligent afprijzingssysteem dat afprijzingsstickers op een handprinter uitprint), minder klanten die producten over datum tegenkomen en minder derving, ook bij Deli producten en brood. Whywaste heeft als enige aanbieder een reeds bij vele supermarktketens internationaal bewezen tools. Deze tools kunnen zowel succesvol met als zonder ESL geïmplementeerd worden. Gezien de complexiteit van intelligente waste management systemen, is een proven tool heel belangrijk. WhyWaste heeft bewezen, ook bij pilots in Nederland, dat zij binnen enkele dagen bij een pilot supermarktvestiging het gehele systeem operationeel heeft.

Wasteless is ook een innovatief waste managementsysteem en streeft er naar om de dynamische afprijzing op de ESL met de reguliere prijs en THT aan te geven. Deze toepassing is echter nog niet in de praktijk toegepast. Investering en voordelen lijken niet tegen elkaar op te wegen (bron: Distrifood, Eelco Hos, maandag 8 maart 2021)

Managers van verschillende Nederlandse supermarktketens denken bij waste management vooral aan de app To Good To Go (TGTO). Deze richt zich vooral op de verkoop van onverkochte producten in de buurt (maar nog goed voor consumptie) aan “nieuwe klanten in de buurt” tegen een gereduceerde prijs. Dit zijn producten die anders voor derving in aanmerking komen. Het ontbreekt hier dus aan de intelligentie om juist de derving en afprijzingspercentage te reduceren.

Het waste managementsysteem van Whywaste (en Wasteless als deze uitontwikkeld is) zorgt juist dat producten niet tegen (of over) de datum raken. En dat de supermarkt dus veel minder afprijzingsmarge moet inzetten, doordat afprijzing via een dynamisch systeem gaat. Het is aan te bevelen voor supermarktmanagers om zich te informeren over deze tools op het gebied van waste management en niet alleen te focussen op To Good To Go, want hier ontbreekt de intelligentie van de meer innovatieve waste management tool. Bij innovatieve waste management tools is namelijk sprake van drie keer winst: winst voor de supermarkt, de klant en het milieu. Win-win-win!

WhyWaste & Coop Zweden

Whywaste and Coop Sweden enter central agreement to reduce waste from Deli counters


As the next step on Coop Sweden’s journey towards zero waste and more efficient work processes, the food retailer has entered into a Sweden-wide framework agreement for Whywaste’s solution ‘Semafor Deli’ – a quality assurance and waste prevention system for deli counters (whywaste.com/semafor-deli).

During the last few years, Coop has put a great deal of effort into their deli counters, with initiatives ranging from major assortment updates to improved supply chain management. As a part of the work towards the “deli counter of the future”, Coop has also looked into solutions that can improve the daily work for the personnel on the counters while, simultaneously reducing the food waste – and this is where Whywaste comes into the picture.

Whywaste’s solution Semafor Deli helps the personnel work more efficiently and keep track of all areas of the deli counter, while also ensuring that all food safety requirements are met. Furthermore, the system alerts personnel if there are any products on the counter that are at risk of becoming waste so that the personnel can take proactive, preventative, measures.

Semafor Deli is the benchmark solution when it comes to time saving, quality assurance and sustainability. It is widely used as the solution for deli counters within the industry and the counters that use the system have been able to reduce their waste by up to 30%.
Staffan Fri, responsible for deli counters at Coop Sweden has been driving the “deli of the future” project at the retailer:

”For Coop, this collaboration is an important part in our work to keep developing our deli counters and a prerequisite for enabling us to offer our customers the market’s best deli-experience”. 

Whywaste agrees and is optimistic for the new collaboration:

We are happy that Coop chooses Whywaste and Semafor Deli in their journey towards deli counter of the future. I have personally long experience from working in deli counter and know how much time and effort that is spent on administrative work to guarantee food safety as well as reduce waste – and I know that Semafor Deli really will be of significant help here.

Says Henrik Folkelid, Product Manager for Semafor Deli, Whywaste

Or read more about Semafor Deli at: whywaste.com/semafor-deli

About Whywaste

Whywaste is an award winning food tech company, from Sweden, on a mission to eliminate food waste at retailers. The start-up has developed a portfolio of process tools and data analysis applications which benefit retailers by saving waste, time and money.

The process tools are applications used by store personnel in the day-to-day work such as modern date checking, food safety for deli counters and production planning. Whywaste also offer applications such as demand forecasting for ordering and planning, a waste analytics dashboard and a dynamic pricing engine that helps retailers maximise value from discounted products. The solutions are currently being used and tested by retailers from 16 countries.

About Coop Sweden

Coop is one of Sweden’s largest food retailers, delivering an affordable, sustainable food experience and has more than 800 stores ranging from Katterjokk in far north to Smygehamn in the south of the country. Coop has since 2008, been offering food shopping online and our store coop.se reaches more then 60% of the Swedish households with home delivery of Coop grocery bags which can also be collected in all stores. Coop is ranked among the top sustainable brands in Sweden and has the largest portion of sales of ecologic products in the industry. In total, Coop has a revenue in Sweden of 43 billion sek and has more the 22 000 co-workers. For more information about Coop visit: http://www.coop.se.



Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl