Het ontwikkelen van een huisstijl is een creatief proces. De gekozen kleuren vinden vaak plaats op basis van de historie en het feel good principe. Toch is het ook aan te raden om tijdens het ontwikkelen van een huisstijl het resultaat te toetsen aan de theorie van signaalkleuren en kleurenpsychologie.
Voor deze blog heb ik gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
1-Kleurenpsychologie als communicatiemiddelen, p&p company, 31 januari 2022, 2-Signaalkleur, Wikipedia 2023 en 3-Dit doet de kleur food in communicatie en bmore identity matters 2023.
“Een signaalkleur is een kleur die in subjectieve zin de aandacht trekt in de perceptie van mensen. Vooral (fel)rood of (fel)oranje worden beschouwd als signaalkleuren en worden als zodanig gebruikt om te waarschuwen of om de aandacht te trekken, maar ook heldere of felle tinten van blauw (dus alle primaire kleuren plus groen)”2
Het gaat bij signaalkleuren om de perceptie van mensen en deze is dus subjectief. De betekenis van signaalkleuren is in grote lijnen gelijk bij de meeste mensen, maar kan zeker per individu verschillen. “De betekenis van kleur wordt namelijk beïnvloed door persoonlijke ervaringen, voorkeur, geslacht, leeftijd, opvoeding en cultuur”1
Het is dus te eenvoudig om direct de stap van je bedrijfspurpose en missie naar het kleurenpalet van je huisstijl te maken. Een bepaalde kleur brengt immers niet bij iedereen hetzelfde effect teweeg.
Sommige kleur emoties blijken wel overal hetzelfde effect te weeg te brengen, het gaat hierbij om1:
P&p company geeft in een blog de psychologische kenmeren van enkele kleuren aan in de westerse cultuur. Hiermee kan tijdens het ontwerpproces rekening gehouden worden:
Bmoreligt daar nog eens het effect van rood in de communicatie van je organisatie uit. “Rood wordt vaak geassocieerd met actie, warmte, passie en liefde. Rode rozen geef je aan je geliefde. Heb je het warm dan loop je rood aan. En het symbool voor verliefdheid is een rood hart. Maar rood wordt ook in verband gebracht met gevaar, woede, agressie en schaamte. Een gevarendriehoek heeft een rode rand. Je bloost als je je schaamt en loopt rood aan als je heel kwaad bent” 3.
Ook kunnen gecombineerde kleuren tot psychologische kenmerken leiden. P&p company1 geeft hiervan de volgende voorbeelden
Hiervoor is helaas niet één passend antwoord. P&p company hanteert de volgende richtlijnen:
www.4Growth.nl Adviseert om verschillende nieuwe huisstijl en logo concepten te toetsen in de markt en bij huidige en toekomstige klanten. Denk hierbij aan toetsing:
Wil je meer weten over de ondersteuning bij de ontwikkeling van het kleurenpallet voor Retail huisstijl en logo? Bel of mail mij even m: 06 30467720, inge.oeseburg@4Growth.nl. www.4Growth.nl/bereikbaar
Bronnen:
1-Kleurenpsychologie als communicatiemiddelen, p&p company, 31 januari 2022
2-Signaalkleur, Wikipedia 2023
3-Dit doet de kleur food in communicatie en bmore identity matters, Brigitte ontwerper, 2023