Sleutels voor succesvolle lokale Retail

maandag 09 mei, 2016

Afbeelding1

In deze dagen dat veel retailers het moeilijk hebben, lijken juist de kleine winkels het te gaan verliezen van de grote ketens. De lokale middenstand kan niet meekomen met multichannel gedreven landelijke retailers die vaak met veel prijsgeweld de markt bewerken.

Gelukkig zijn er ook zeer succesvolle lokale spelers die de mogelijkheden van deze tijd aangrijpen om zich te onderscheiden. Want juist het toepassen van social media, YouTube en/of een goede website met een online webshop is laagdrempelig en ook zeer eenvoudig lokaal te realiseren.

YouTube filmpje Hoeve Ravenstein

Het lokale succes zit volgens mij in drie sleutels:

1. Uniek aanbod met een eigen (lokale) beleving.
2. Verrassende online diensten gericht op lokaal marktgebied.
3. Extra service voor vaste klanten.

Uniek aanbod met eigen (lokale) beleving
De boerderij winkel Hoeve Ravestein is hiervan een goed voorbeeld. Het vlees komt van hun eigen koeien, die je als klant altijd in de weide of de stal kan bewonderen. En de groente komt uit eigen tuin, waar ik altijd met mijn dochter langs loop, om te raden  welke groente in welk zaaibed staat. Een medewerker geeft ons dan toelichting bij de planten die we niet thuis kunnen brengen.

Verrassende online diensten gericht op lokaal marktgebied
Mijn plaatselijke ambachtelijke bakker is begonnen met een webshop voor het thuisbezorgen van broodjes op zondagochtend! Hij omschrijft het als “het vakantie gevoel thuis”. Bij een bestelling boven de € 5,- is bovendien de bezorgkosten gratis. Het tasje hangen zij aan de voordeur, dus ik kan gewoon lekker uitslapen. Een bakker met omzet op zondag, wie had dat kunnen denken. Heel slim om zo ondernemend op een klantbehoefte in te spelen. Volgens mij biedt dit mogelijkheden voor veel meer lokale retailers. Het is natuurlijk organiseren, maar de “pizza-brommers” staan zeker op zondagochtend toch stil? Mooie kans voor lokale samenwerking.

Extra service voor vaste klanten
Ik ken een lokale slager die “vroege vogels” ontbijtjes klaarmaakt voor klanten op zaterdag tussen 8.00 uur  en 9.00 uur. De slager haalt even bij de bakker lekkere broodjes, belegt ze met zijn eigen vleeswaren (sampling) en zet een goed kop koffie voor de klanten die al zeer vroeg zijn zaak bezoeken. Klanten die waarschijnlijk geen tijd hebben gehad om te ontbijten en dit lekker bij hem doen, terwijl zij hun weekend bestelling doorgeven. Een goede reden om de volgende week terug te komen en voor vleeswaren en vleesaankopen de supermarkt over te slaan.

De bovenstaande voorbeelden laten zien dat met creativiteit, ondernemerschap en de ontwikkelingen van deze “moderne” tijd er voor lokale retailers volop kansen liggen.

drs. Inge Oeseburg
Eigenaar 4Growth retail formule & onderzoek



Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl