Publicatie Marketing Tribune 3 2019 12 februari, Marketingvisie pagina 51.
Toen ik nog in de collegebanken zat, dacht ik dat Marketing Management van Philip Kotler de bijbel was en als je een case maar ver genoeg consistent uitploos, altijd de meest optimale oplossing naar bovenkomt…..
Tijdens mijn verschillende retailfuncties ben ik er achter gekomen dat deze aanpak binnen Retail minder goed werkt. Juist anders durven denken, andere dingen proberen, korte time to market, draagt bij tot succes.
Retailketens hebben de luxe dat zij vernieuwingen op de winkelvloer in slechts enkele filialen kunnen uitproberen, zonder dat dit effect heeft op de hele keten. Zet bijvoorbeeld een nieuwe “Vega” afdeling in een nieuwe winkel (foto: Jumbo Tilburg) en als deze slaagt rolt de formule de module landelijk uit. Bij minder succes, verdwijnt de pilot gewoon weer van de winkelvloer. Fabrikanten hebben deze luxe niet, ze hebben meestal geen fysieke winkels en introducties zonder grootschalige landelijke campagne zijn weinig effectief.
Tijdens mijn eerste functie bij een retailketen is de basis gelegd voor mijn retailmarketingprofessie:
En kijk, het lijkt dat ik toch iets heb gehad aan al die theorie vanuit de collegebanken, want met een getrainde praktische retailmarketingbril aangevuld met theoretische modellen, kan ik de boodschap scherper overbrengen aan mijn klanten…….
Drs. Inge Oeseburg SMP, Eigenaar 4Growth retail formule & onderzoek