Retailers ontwikkelen continue voor de winkelvloer. Dit zijn kostbare trajecten als je denkt aan: de inzet van interne en externe capaciteit, design en bouw, pilotdraaien en het overtuigen van het management, ondernemers en/of vestigingsmanagers en winkelmedewerkers.
Regelmatig nemen retailers de stap van pilot naar uitrol bij een nieuwe winkelafdeling zonder dat er klantonderzoek is gedaan. De experts en managers van het hoofdkantoor bepalen wat goed of minder goed is en geven hierop hun “go”. Het hoofdkantoor gaat hier voorbij aan het fijt dat zij een “beroepsbril” op hebben en daarom niet goed door de ogen van de klant (meer) kunnen kijken. De oplossing is eenvoudig: praat met je klanten, om hun mening doorslaggevend te maken bij het optimaliseren van de pilot die uitgerold gaat worden. Misschien een kleine investering op korte termijn, maar één die zich zeker dubbel en dwars terugverdient in omzet- en marge ontwikkeling op lange termijn.
Voor het testen van pilots op de winkelvloer is het wenselijk om veel exploratieve informatie te krijgen. Veel klantmeningen waarbij na vier groepsdiscussie al goed de rode draad te achterhalen met betrekking tot de sterke punten en verbetersuggesties voor de pilot. Dus vooral met open vragen achterhalen we het “wat en waarom”, in plaats van “hoeveel of welk percentage”. Kwalitatief klantonderzoek in kleine groepjes op de winkelvloer of met individuele interviews zijn de beproefde methoden waarvan 4Growth retail formule & onderzoek gebruik maakt. Wat maakt onze aanpak uniek en succesvol?
Nieuwsgierig?
Neem gerust contact met mij op: drs. Inge Oeseburg SMP : 06 30 46 77 20 www.4Growth.nl