In 2016 hebben veel retail ketens in Nederland hun winkelconcepten volledig vernieuwd voor het publiek. Hierin zijn door formule ontwikkelaar de laatste trends en ontwikkelingen in de markt en de eigen branche verwerkt. Natuurlijk zijn harde KPI’s zoals omzet-, marge ontwikkeling, gemiddeld bon bedrag en het aantal transacties belangrijke meetlatten voor het succes van de pilot.
Pilot evaluatie vanuit klant insights
Maar minstens zo belangrijk is de klantperceptie van de winkel door bestaande en nieuwe klanten. Hierbij staat centraal of de nieuwe winkel aansluit bij het retail merk met haar kernwaarden. Beleven klanten de winkel zoals de ontwikkelaars deze ontworpen hebben? En worden hierdoor nieuwe klantgroepen aangetrokken, zonder de bestaande klanten weg te jagen? Het aantrekken van nieuwe klanten en het voller maken van bestaande klanten is vaak de gewenste groei richting van retail ketens.
Foto WinkeSafari’s
Pilot evaluatie met WinkelSafari’s is een goede onderzoeksmethode om echt achter de kwalitatieve insights van klanten te komen. In de winkelkantine houdt 4Growth retail formule & onderzoek groepsdiscussies met zowel bestaande als nieuwe klanten. De ontwikkelaars van het hoofdkantoor kunnen in een meekijkruimte de hele discussie volgen, zonder de klanten te storen. Een uniek onderdeel van de evaluatie is de klantbeoordeling van de pilotwinkel door de cameralens. Met levensechte shopopdrachten gaan de deelnemers de winkel in en fotograferen hun bevindingen.
Korte doorlooptijd
Deze vorm van pilot evaluatie kan heel snel. Binnen 2 tot 3 weken na opdrachtverlening kunnen we de WinkelSafari inclusief de werving van deelnemers organiseren. De eerste resultaten ervaart het retail hoofdkantoor al tijdens de WinkelSafari dag. En een volledig uitgewerkte foto rapportage ligt een week later in uw mailbox. 4Growth heeft de WinkelSafari’s zowel binnen food als non food retail vaak toegepast.