We leggen circa drie onderscheidende product packaging designs (van ruwe schetsen tot uitgewerkte 2D designs) paarsgewijs naast elkaar voor aan circa 1.000 mensen uit de doelgroep. Je krijgt hiermee snel een goede indicatie van het voorkeursconcept. Text Mining van de open antwoorden geeft aanvullend het eerste inzicht in de motivatie van de keuzes.
Met dummy’s tijdens schaponderzoek toetsen en verdiepen we de gevonden motivaties uit het kwantitatief onderzoek. De kracht van schaponderzoek is dat het product naast de concurrerende producten gepresenteerd staat. De opdrachtgever loopt mee tijdens dit winkelonderzoek, zodat de klantemoties nog beter blijven hangen en we direct ’s avonds een debriefing met de resultaten kunnen geven. Het verslag ligt binnen 2 dagen in de mailbox van de opdrachtgever.
Waarom?
Productontwikkelaars en designers kunnen tijdens het ontwerpproces tunnelvisie ontwikkelen. Zij projecteren hun eigen smaak op die van de doelgroep en details worden belangrijker dan het totaalbeeld. De klant beslist op de winkelvloer in een splitsecond en heeft vaak een ander beeld van hoofd- en bijzaken dan de professionals.
Het voorkomt een (her) introductie van een nieuwe verpakking, die niet (optimaal) aansluit bij de behoefte van de doelgroep. Een product verpakking die niet aansluit bij de behoefte van de doelgroep, kan sales reductie betekenen. Waarbij in het ergste geval een zeer ongewenste nieuwe aanpassing van het packaging design noodzakelijk is.
Deze Quick Scan vergt slechts een beperkte investering van tijd, doorlooptijd en geld, en realiseert een hoge risicoreductie foutkansen.