Het propositie B2B klantkompas helpt organisaties bij het ontdekken en benoemen van maximaal relevant onderscheid. Onderscheid dat op vijf pijlers wordt bereikt, maar waarbij het kiezen van twee pijlers om op te excelleren cruciaal is. De overige pijlers worden dan on par ingevuld. Centraal staat focus op kracht, anders blijft de organisatie steken in het midden.
Onderscheidend vermogen met hoge klantwaardering op de pijlers die de klant belangrijk vindt, bepaalt het succes van een B2B organisatie. Het bovenstaande strategiemodel helpt zowel bij het bepalen de propositie, het vaststellen van de doelstellingen door het management als het volgen van de klantwaardering met betrekking tot de merkpropositie. Het model bevat vijf pijlers:
Het implementeren van dit model in de organisatie gaat in 5 stappen:
Het hele proces is dus een combinatie van strategiesessies, achtergrondinformatie verzamelen, (structureel) onderzoek onder klanten opzetten en samen met de hele organisatie de resultaten vertalen naar groeiplannen. Een propositie B2B klantkompas is dus niet een tool van de marketingcommunicatie manager, maar van de gehele organisatie. De eenvoud en het centraal stellen van de klant maakt dit instrument krachtig. Het is zelfs mogelijk om bij B2B organisaties met grote hoeveelheid klanten deze te segmenteren aan: omvang, branche, contactfrequentie, afnemers van product X etc.
Voor het vertrouwen richting de klanten en de eigen organisatie is het kwalitatief goed en anoniem uitvoeren van onderzoek en het professioneel begeleiden van het strategieproces heel belangrijk. 4Growth heeft veel ervaring met dergelijke trajecten en kan tegen scherpe prijzen organisaties ondersteunen. Wij werken alleen met senior onderzoekers en adviseurs. Ervaring (zowel binnen Retail als daar buiten) en flexibiliteit zijn de pijlers waar wij op excelleren, dus bel gerust om samen te sparren hoe jouw organisatie kan gaan excelleren.
.