Private label concept testen lijken het ontwerpproces te vertragen en de ontwikkelkosten te verhogen. Door slim te testen kan de doorlooptijd beheersbaar blijven en juist de foutkosten sterk reduceren. Klanten kunnen juist met goede begeleiding van retail onderzoekers heel goed hun voorkeur uitspreken en behouden designers en private label managers van tunnelvisie.
Als de nieuwe private label lijn nog op de tekentafel ligt, kan al begonnen worden met testen. Veel retailers hebben tegenwoorden ook eigen online klantenpanel en deze test is zeer geschikt voor dit instrument. Het doel van de test is om private label producten, die verschillende categorierollen vertegenwoordigen vast te stellen:
Kwalitatief schaponderzoek op de winkelvoer geeft daarna antwoord op de nog resterende dillema’s. Goede kwalitatief private label concept test begint met goede deelnemers. Het is essentieel dat je werkt met “verse” klanten en niet met klanten uit respondentenbestanden die van onderzoek een goede bijverdienste hebben gemaakt.
Het is mogelijk om binnen drie dagdelen circa 12 klanten te spreken in duo’s of single interviews, verdeeld over zes productcategorieën. De kracht van dit onderzoek is de aanwezigheid van de retailer en het designbureau op de vloer. In dit stadium zijn voor de concept test dummy’s noodzakelijk. Hiermee kan de toekomstige schapkracht zo realistisch mogelijk nagebootst worden. Om geen tijd te verliezen, zijn ervaren onderzoekers van 4Growth in staat om de volgende dag het verslag met alle consumer insights bij de klant op het bureau te leggen.
Resultaat: Binnen 2 maanden inzicht in welke private label concepten zijn goedgekeurd door de klant, welke moeten worden aangepast (en hoe) en eventueel welke concepten de klant terugverwijst naar de tekentafel. Snelle testen, die geen kostenpost zijn, maar een investering in een succesvolle private label uitrol met hogere klantenloyaliteit, meer omzet en meer marge!