Ik kijk alweer uit naar de komende zomervakantie. Voor mijn opdrachtgevers en mijzelf is dit meestal een periode van rust en loslaten. En daarmee een uitgelezen kans om zakelijke groeiplannen voor de toekomst te smeden. Hierbij speelt ervaring, buikgevoel en recente cijfers vaak een belangrijke rol. Inzicht in je eigen en toekomstige klanten mag natuurlijk niet ontbreken. Data-analyse en insightsonderzoek samen vormen de start voor groei.
Alvast een inspirerende zomervakantie,
Inge Oeseburg SMP |owner 4Growth|m: +31 6 30 46 77 20| www.4Growth.nl
Marktonderzoek levert in deze door data gedomineerde wereld toegevoegde waarde, door het geven van inzicht in de psychologische behoeften van je klant(groepen). Het “waarom” achter de cijfers. Hieronder een korte opsomming van de onderzoeksmethoden die ik veel bij zakelijke klanten toepas en die ik match met data-analyses. Zo maak ik de cirkel rond.
Expert interviews
Als marktonderzoeker voer ik gesprekken met interne en externe professionals. Door mijn neutraliteit als gesprekpartners, krijg ik met doorvragen vaak de onderste steen boven.
Groepsdiscussies
Bij deze vorm van marktonderzoek is de interacties tussen de deelnemers heel belangrijk. Aan de hand van een gesprekspuntenlijst vinden de discussies plaats. De kwaliteit van groepsdiscussies wordt bepaald bepaald door de selectie van de deelnemers. Ik werk daarom altijd samen met wervingsbureaus met hoge kwaliteitstandaards.
Kwantitatief onderzoek
Geeft o.a. inzicht in percentages en verschillen tussen klantgroepen. De basis voor een dergelijk onderzoek kan het eigen klantenbestand van de opdrachter vormen. Hierbij moet wel nagegaan zijn of klanten toestemming hebben gegeven voor onderzoek (AVG). Is dit niet het geval dan moet minimaal via één OPT vraag (clickbox vraag of de klant mee wil doen met onderzoek) de klant alsnog toestemming geven. Hierdoor daalt de respons wel. Ik kan klanten helpen om op altnernatieve manieren B2B klantonderzoek uit te voeren, met respons garantie.
Reviews
Het is altijd aan te bevelen om ook op een zakelijke website klanten de mogelijkheid te geven om reviews achter te laten. Dit bekent wel dat er een snelle en goede follow up moet zijn bij negatieve reviews. Samenvattingen van de reviews door tekstanalyse en menselijke interpretatie vormt belangrijke informatie voor groei.
De meeste vormen van klantonderzoek kan zowel face to als online. Zolang echter Corona het toelaat geef ik bij interviews en groepsdiscussies de voorkeur aan face to face. In live gesprekken en discussies is de nonverbale communicatie beter mee te nemen in de resultaten. Heel belangrijk omdat nonverbale communicatie 93% vormt van de totale communicatie (bron: professor Albert Mehrabian). Marktonderzoek is namelijk écht mensenwerk!