Er is al veel geschreven en gezegd over de nieuwe Jumbo Foodmarkt. Gisteren heb ik samen met een paar retailfans deze bijzondere, niet Nederlandse, supermarkt bezocht. We herkenden veel invloeden vanuit Engeland en Zuid Europa in de Jumbo Foodmarkt. Zeker de sfeer in het industriële design Foodmarkt Café, beviel ons goed. We stonden wel wat onwennig bij het uitzoeken van ons eten en de plaats waar dit weer afgerekend moest worden. Misschien te veel opgevoed door La Place waar je van binnen naar buiten (zitgedeelte) gaat. En hier ga je juist van buiten (de winkel) naar binnen (het Café). Later troffen we ook een foldertje aan: “maak kennis met Jumbo Foodmarkt Café!”. Blijkbaar was uitleg noodzakelijk en is alleen intuïtie niet voldoende (?)
Onderscheid
Sterk aan deze Foodmarkt was dat Jumbo bij bijna alle groepen (vers en houdbaar) enkele producten “groot” maakt. Zij claimen hiermee authoriteit, waardoor zelfs de speciaalzaken, minder speciaal lijken. Een paar voorbeelden:
Durf jij?
Een opvallend stylingselement waren de grote cijfers bij verschillende afdelingen met de tekst “Durf jij”. Natuurlijk durfde ik wel even om uitleg te vragen, want als moeder van twee basisschool meiden vermoede ik al een link met kinderen. Dit klopte. Jumbo heeft een speurtocht voor de jeugd uitgezet door de hele winkel heen. Het leuke van deze speurtocht is dat de kinderen pas een stempel krijgen als zij een aangebode product “durven” te proeven. Bij een volle spaarkaart volgt er dan een beloning. Ik vind dit een hele leuke manier om kinderen in contact te brengen met “nieuwe niet allerdaagse” producten. Goed bedacht, jammer alleen dat er weinig aandacht aan wordt besteed bij de entree van de winkel en je pas in de winkel de grote cijfers ziet.
Conclusie
Jumbo steekt met deze winkel zeker zijn nek uit. Als paradepaardje voor de Jumbo formule zal deze winkel een zeer waardevolle functie hebben. Of dit nu ook dé supermarkt is waar Breda massaal zijn weekboodschappen gaat doen, zal de toekomst moeten uitwijzen. We hebben wel veel mensen gezien die aan het snuffelen waren op de Foodmarkt, maar het aantal volle karren bij de kassa’s viel ons tegen. Bij een dergelijke grote supermarkt kost het toch altijd meer tijd om boodschappen te doen, dan bij de vertrouwde super om de hoek.