Bij veel retailers zie je de fysieke winkel nog volledig los van de webshop staan. Het zijn gewoon twee verkoopkanalen waar de klant zelf maar haar weg in moet zoeken. Uit een ervaring met Bart Smit heb ik aan de lijve ondervonden hoe het niet moet. Mijn dochter wilde persé een blaffend en lopend speelgoed hondje hebben van merk X. Wij konden dit hondje niet vinden in de winkel van Bart Smit en de medewerkster die ons hielp, verwees ons daarom naar de website. Blijkbaar kon zij dit niet voor ons doen en kon ze het hondje ook niet voor ons bestellen. Het resultaat, u raadt het al, wij gingen op zoek naar een andere speelgoed zaak, die het hondje wel op voorraad had.
Bij de nieuwe Dixons gaat dit voorraad proces heel anders. In de winkel is nog maar een zeer beperkte voorraad van producten aanwezig. En de website biedt de diepte van het assortiment. Je snuffelt thuis alvast welk model je het liefste wilt hebben en gaat dan naar de winkel om het ook echt te kunnen zien en aanraken. Vaak is het betreffende model dat je zoekt niet aanwezig in de winkel, maar de medewerker gaat dan samen met je op een groot scherm langs alle modellen. Hij geeft duidelijk uitleg over de voor- en nadelen van de verschillende opties. Als klant krijgt je gewoon het gevoel dat het fysieke product aanwezig is, terwijl je eigenlijk alleen maar op een scherm van de webshop aan het kijken bent. De kooptransactie sluit je direct op de winkelvloer en je krijgt een week later een telefoontje dat het product binnen is. In mijn ogen een hele prettige manier van werken, waarbij de winkelbeleving en het online assortiment echt geïntegreerd zijn. Klanten gaan op deze manier zeker minder vaak zonder aankoop de winkel uit.