In december reed ik vanuit het Belgische plaatje Hasselt naar Maastricht. Tot mijn verbazing kwam ik in vele kleine dorpen tijdens deze rit een brood automaat tegen. Een trend die ik in Nederland nog niet gezien heb en dus een mooi onderwerp om eens in te duiken en een blog over te schrijven. Met als afsluitende vraag aan alle Retail trendvolgers, wat zijn de kansen van de brood automaat in Nederland?
De Belgische brood automaten zijn in tegenstelling tot Nederland en Duitsland in Vlaanderen al heel gewoon. De automaten plaatsen bakkers vaak dicht bij hun winkel, maar het plaatsen van de automaten hoeft niet in de buurt van de winkel te zijn. De inhoud van de brood automaat in Vlaanderen moet voldoen aan de regels van het Federaal Agentschap voor Veiligheid van de Voedselketen. De brood automaten zijn in Vlaanderen om de volgende redenen populair:
In Vlaanderen zijn al twee nieuwe initiatieven met de brood automaat ontwikkeld, dit zijn:
De jonge bakker die zonder winkel brood verkoopt, geeft het volgende inzicht in zijn verdienmodel:
Het verdienmodel van bakker zonder winkel is gunstiger dan die van een bakker met winkel door onder andere: ontbreken van personeelskosten (de ondernemer bakt alle broden zelf en er hoeven geen verkoopmedewerkers in een winkel te staan) en geen winkelhuur en minder derving door 24/7 openingstijden.
Terwijl de brood automaat in Vlaanderen al gewoon is, zet deze trend nog niet door in Nederland, terwijl Nederland met “automaatverkoop” toch al lang bekend is. Denk bijvoorbeeld aan de snackverkoop van FEBO of de verkoop machines van drank en snacks in kantines van scholen en openbare ruimtes.
Ik denk dat vooral onze ruime openingstijden, het assortiment van goede afbakbroden in de Nederlandse supermarkt en de grote dichtheid van supermarkten in Nederland hier debet aan is. Toch adviseer ik de bakker en convenience branch in Nederland om te gaan experimenteren met de brood automaat.
Argumenten:
4Growth is gespecialiseerd in het opzetten en evalueren van Retail pilots. Ik ondersteun graag pilotprojecten en help samen met de Retailer de juiste klant- en bedrijfseconomische evaluatie KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) te definiëren en de trends hiervan te rapporteren inclusief praktische verbeter adviezen vanuit de consument.
www.4Growth.nl, m: 031(6)30467720, email: inge.oeseburg@4Growth.nl.
Ik kijk uit naar mooie Retail pilots in 2024 en wie weet tot snel Inge Oeseburg SMP