Steeds meer landelijke en lokale supermarkten plaatsen tv-schermen in hun winkels. Deze tv-schermen, ook wel narrowcasting of checkoutTV genoemd, worden bij de bemande check-outs en op de zelfscanpleinen geplaatst. De uitdaging voor de supermarkt is niet om tv-schermen technisch te plaatsen, maar om er ook relevante content op te zetten.
Landelijke supermarktketens gebruiken de schermen om er formule gerelateerde content op te plaatsen en laten de kosten vaak betalen door de fabrikanten. Fabrikanten kunnen zo met hun advertenties de supermarktklant op de winkelvloer aanspreken. Het is echter wel jammer dat hun boodschap de klant tijdens het afrekenen bereikt. De klant is dan al druk bezig met het afrekenproces en zal niet weer terug de winkel ingaan als zij een aansprekende advertentie ziet.
31 december kreeg ik een mail van Maddy Hellendoorn van André media group in mijn mailbox. Hierin stond dat in mijn dorp Soest de Hoogvliet aan de W. Beckmanstraat 491 een podium gaat bieden aan lokale ondernemers om dagelijks in contact te komen met het grote winkelend publiek. Zij noemen als voordelen voor deze lokale ondernemers:
Voor mijn B2B onderneming www.4Growth.nl is een B2C narrowcasting podium niet geschikt, maar als Retailtrendwatcher is de ontwikkeling van lokale content op narrowcastingschermen in de supermarkt wel opvallend.
De video commercials worden door een persoonlijke ontwerper en video editor van Andre media group in Den Haag gemaakt. Deelname kan al vanaf 299,- per maand. Bij deze prijs is inbegrepen:
In mijn woonplaats doet New York Pizza Soest al mee.
Ik ben heel benieuwd hoe dit lokale concept zich verder gaat ontwikkelen en ik zal dus met regelmaat mijn Hoogvliet supermarkt in Soest gaan bezoeken. Als er op meerdere plaatsen lokale narrowcast (checkoutTV) plaatsvindt, voeg dan je ervaringen toe aan deze blog. Zo houden we elkaar scherp op de trends binnen Retail media tv in Nederland.