Help mijn klanten vinden mijn winkel te duur!

maandag 07 april, 2025

Concurrentiestrijd om het beste prijsimago

Veel retailers kampen met een ongunstig prijsimago. Zeker in de huidige tijd waarbij invoerheffingen toenemen en de inflatie relatief hoog is. Onder andere de stijging van de grondstofprijzen en de toename van de loonkosten maken de retail producten duurder. Toch kan de ene retailer een gunstig prijsimago bij haar klanten realiseren, terwijl een andere retailer het van de concurrentie verliest, omdat haar klanten het assortiment te duur vinden.

Prijsimago is een beleving

Bij een ongunstig prijsimago kan de retailer niet altijd alle prijzen structureel verlagen. De dunne marges staan dit niet toe. Het is bovendien niet noodzakelijk het gaat immers om de prijs-kwaliteit beleving. Klanten willen binnen bestaande marges best wel voor onderscheidende kwaliteit betalen.
Ook binnen de supermarktbranche waar producten-merken vaak identiek zijn, moet het verschil in prijs gerealiseerd worden door een positievere winkelbeleving. Alleen aan welke “winkelaspect knoppen” kan of moet de Retailer draaien om het duurte imago van zich af te schudden? Momenteel zien we dat de supermarkten die structureel lagere prijzen en scherpere aanbiedingen hebben, zoals Dirk en Nettorama het winnen in de markt.

Winkelformulepijlers om effectief aan te draaien

Naast tevredenheidsaspecten op prijs- en aanbiedingen spelen bij winkels ook beleving op onder andere: service, out of stock, breedte en diepte assortiment, klantvriendelijkheid, huismerken etc. een rol bij de totale prijs-kwaliteit beleving. 4Growth heeft een tool ontwikkeld om vast te stellen welke winkelformulepijlers, om te verbeteren, prioriteit moeten krijgen voor een gunstiger prijsimago. Voor de supermarktbranche is deze al beproefd, voor andere retailers is deze eenvoudig tailor made aan te passen.
Tool om prijs-kwaliteitsvraagstukken vanuit de klant op te lossen
De tool is gebaseerd op grootschalig kwantitatief online-onderzoek in de winkels van de retail klant. Het zijn zowel gesloten als veel spontane open antwoorden. Je krijgt bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen:
• Op welke doelgroepen moet ik mij richten om het prijsimago effectief te verbeteren?
• Op welke winkelformule aspecten scoor mijn winkelformule het hoogste en het laagste?
• Hoe belangrijk vinden mijn klanten de individuele winkelformuleaspecten?
• Wat is de relatie tussen prijsimago en winkelformuleaspecten?
• Wat zijn relevante producten-diensten dat het prijsimago effectief verbetert?
• Welke producten mist mijn klant in mijn winkel?
• Welke merken mist mijn klant in mijn winkel?

Samengevat een ongunstig prijsimago kan niet altijd opgelost worden door (alleen) de prijzen te verlagen, want het gaat ook om de verbetering van de totale winkelbeleving. De tool van 4Growth Retail marketing & research helpt retailers bij het identificeren van de die winkelformule aspecten die het meeste invloed hebben op de verbetering van het prijsimago. De tool werkt met grootschalig online-onderzoek naar klantbeleving.

Ben je nieuwsgierig hoe deze tool voor jouw winkelformule werkt, neem dan contact op met:

Inge Oeseburg SMP,
owner 4Growth Retail marketing & research.
info@4Growth.nl m:06 30467720



Laat een reactie achter

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl