Na twaalf jaar was mijn keuken aan een grote opknapbeurt toe. Sommige apparaten, waaronder de koelkast, waren ‘overleden’ en het venyl van een paar kastjes was losgelaten. Dit laatste kwam doordat ik een jampot uit mijn handen had laten vallen en mijn gewoonte om steeds te vroeg de vaatwasmachine open te doen. Ik had twee keuzes om mijn keukenprobleem op te lossen:
1. kiezen voor een nieuwe keuken;
2. de huidige keuken laten renoveren.
Ter oriëntatie ben ik eerst weer naar Grando in Utrecht gegaan. Dit bedrijf had oorspronkelijk de keuken geleverd en geplaatst. De ondernemer bood direct aan om bij mij in Soest te komen kijken. En zonder dat hij ook maar enigszins pushte richting een nieuwe keuken, legde hij de mogelijkheden voor renovatie uit, inclusief de prijs. Renovatie bleek al snel EUR 10.000 goedkoper te zijn, dan een nieuwe keuken. Voor mij een heel acceptabele oplossing, omdat ik dan ook niet de nog ‘mooie’ onderdelen van de oude keuken weg hoefde te doen. Ik ben namelijk zeer gehecht aan het granieten keukenblad.
Hier is dus een duidelijk voorbeeld zichtbaar van een ondernemer die zicht ontwikkelt van keukenverkoper naar totaal keukenoplosser (productontwikkeling). Zeker in tijd van ‘crisis’ is het belangrijk loyale klanten te houden in plaats van alleen te focussen op de nieuwe ‘grote vissen’.