Goede pilot evaluatie: gedetailleerd en snel

zondag 26 juni, 2016

zelfscan-a900x525

Voor de bemande zelfscankassa pilot van Coop Culemborg heeft 4Growth retail formule & onderzoek de klantevaluatie verzorgd.

Retail trend: toename van pilot vestigingen laatste jaar
De laatste jaren zijn er weer vele ontwikkelingen bij Retail ketens te zien. De meeste vernieuwingen testen Retailers eerst uit in pilotvestigingen. De basis van de evaluaties vormt dan vaak de financiële data, maar aan een zorgvuldig opgezette klantevaluatie ontbreekt het nog wel eens.

Gespecialiseerd Retail pilot onderzoek
4Growth retail formule & onderzoek is gespecialiseerd in het evalueren van Retail pilots vanuit klantperceptie. Een klantevaluatieplan is meestal opgebouwd uit 2 onderzoeksmethoden:

1. Kwantitatief klantevaluatie onderzoek door middel van exit interviews voor en enkele weken na de start van de pilot. De ervaring leert dat het heel belangrijk is om veranderingen op significantie te toetsen en onderscheidt te maken tussen primaire en niet primaire klanten. In de analyses gaan we ook altijd opzoek naar de verschillen tussen de klantgroepen, omdat dit veel  input geeft voor innovatieve marketingactiviteiten voor de pilotvestiging. Hier geldt zeker retail is detail en onze uitdaging is om deze details in heldere grafieken aangevuld met learnings en aanbevelingen snel aan de klant op te leveren. En snel betekent écht snel. Een week na afronding van het veldwerk ontvangt de Retail organisatie al de volledige rapportage.

2. WinkelSafari met groepsdiscussies op de pilot winkelvloer. Deze methode zetten we meestal in als disastercheck, een maand na opening van de pilot. Deze kwalitatieve onderzoeksmethode haalt heel snel de Quick Wins naar boven voor de pilot optimalisatie. Tevens levert deze methode foto’s op van de pilot situatie, die alle projectteamleden van de opdrachtgever leert kijken door de ogen van de klant. Bovendien organiseren we altijd een meekijkruimte, zodat het projectteam de groepsdiscussie live mee kan maken. De impact van live klantenfeedback zorgt dat de mening van de klant beter wordt geïntegreerd in het ontwikkelproces.

Kosten
De kosten van een goede pilot klantevaluaties mogen zeker niet de drempel zijn om hiervan af te zien. Ten eerste kost een niet klant geaccepteerde Retail pilot veel meer, dan tijdige bijsturing op basis van een goede snelle klantevaluatie. Bovendien heeft 4Growth retail formule & onderzoek instrumenten ontwikkeld, die voor iedere retailer financieel bereikbaar zijn. Ervaring en een goed netwerk zorgt ervoor dat onze prijzen substantieel lager liggen dan die van generieke marktonderzoeksbureaus, terwijl kwaliteit voorop staat. We werken alleen met senior Retail onderzoekers.

Samenvatting
De belangrijkste drie aandachtspunten voor succesvolle klantevaluaties bij  een Retail pilotzijn:
I. Goede Retail gespecialiseerde onderzoeksopzet met een gedetailleerde analyse, retail is detail;
II. Snelheid, Retailer moet binnen een week na het veldwerk aan de slag kunnen met de resultaten uit de klantevaluatie voor de doorontwikkeling van de Retail pilot.
III. Kiezen voor een gespecialiseerd Retail onderzoeksbureau met senior Retail onderzoekers en een scherpe prijszetting.

Graag bespreek ik met u de mogelijkheden van de beproefde producten van 4Growth retail formule & onderzoek voor uw Retail pilot klantevaluatie.

drs. Inge Oeseburg
Eigenaar 4Growth retail formule & onderzoek
m: 06 30467720
info@4Growth.nl



Een reactie op “Goede pilot evaluatie: gedetailleerd en snel”

  1. Mooi en duidelijk artikel. Mooi om de ontwikkeling te volgen van de retail.

    Gr.
    Marnix

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl