In Hilversum staat één van de nieuwe HEMA formats. HEMA wil met dit format weer teruggaan naar haar onderscheidende “uniek Nederlandse” assortiment met een optimale prijs-kwaliteit. Dit is volgens mij goed gelukt. Hieronder beschrijf ik enkele onderscheidende categorieën en Retail presentaties van deze HEMA. De presentaties in deze HEMA zijn laaggehouden, waardoor de zichtlijnen met de hoge categorie signing van ingang tot achterwand, door de hele winkel goed leesbaar zijn. Het aantal categorie signing is zeer beperkt, dit resulteert in een rustig winkelbeeld. Klanten kunnen, door de overzichtelijke logische indeling, eenvoudig hun weg vinden in deze nieuwe winkel.
Bij de ingang staat in grote rode letters HEMA. Deze signing letters doen mij denken aan de letters van IAMSTERDAM, typisch Nederlands dus. De letters zijn open, waardoor het zicht van de klant naar achteren in de winkel niet belet wordt.
De HEMA heeft kinderrompertjes en kleding ontwikkeld, die met drukknoopjes en omslagen meer maten meegaan. Deze producten spelen in op verlenging van de gebruiksduur van kinderkleding, kleding waar baby’s en peuters altijd zeer snel uitgegroeid zijn. Deze producten presenteert de HEMA in het nieuwe format op een (kortings)display met een hele kwalitatieve uitstraling. Bij deze presentatie is duidelijk kwaliteit en prijs (30% korting) optimaal gecombineerd.
Een fysieke winkel voor onder andere mode, schoenen en lingerie onderscheidt zich, ten opzichte van online aanbieders, doordat de klant de producten kan zien, voelen en passen. Dit is een service die HEMA zijn klanten tot nu toe nog niet aanbiedt. In dit nieuwe format is bij de categorie lingerie en mode wel een pas mogelijkheid aanwezig. Hiermee voorkomt de fysieke HEMA het aantal retouren en koopt de klant producten die zeker goed passen. Naar verwachting zal dit de traffic naar de fysieke HEMA verhogen ten opzichte van online aankopen bij HEMA en haar concurrenten. Aan het netjes houden van deze service zal HEMA nog wel wat meer aandacht moeten besteden.
HEMA benadrukt haar Nederlanse identiteit onder andere door het voeren van het Nijntje assortiment. Zowel als visuele categorie aanduiding als op de producten zelf is het konijntje van Dick Bruna duidelijk aanwezig in de winkel.
Rookworst, de typische HEMA held, is nog steeds terug te vinden in de HEMA convenience corner. Opvallend is dat de categorie naam van deze corner “hotdog” is geworden. Dit geeft de corner zeker een “hippere” uitstraling. In deze corner presenteert de HEMA warme snacks en veel verse dranken en dus óók de traditionele rookworst. De corner op de begane grond heeft een duidelijke HEMA look and feel inclusief goed geprijsde combideals.
Deze HEMA in Hilversum heeft voor La Place een groot deel van de eerste verdieping ingericht. De roltrap naar boven en het hoger geprijsde aanbod kan een drempel zijn voor de typische HEMA klant, die voor de verbouwing Nederlands horeca aanbod voor een scherpe prijs consumeerde.
De meeste categorie aanduidingen beschrijven:
Ook al is de categorie signing divers en wordt deze niet consistent toegepast, blijft het navigeren, door de logische indeling van de nieuwe winkel, eenvoudig voor klanten. HEMA Hilversum laat weer haar sterke Nederlandse roots zien, met een duidelijke invulling van NU.
Soest 12 april 2023
Inge Oeseburg SMP, Retail expert & onderzoeker
Inge.oeseburg@4Growth.nl
m: 06 30 46 77 20