Samen met Retail klanten heb ik in de “gewone” wereld al veel concepten ontwikkeld en getest. Tijdens creatieve sessies bedacht de klant de kernwaarden van hun Retail merk, product concepten of services. Centraal hierbij stond/staat altijd de “basis behoefte van de doelgroep (of peer)” en het “onderscheidend vermogen” van de organisatie om hierop in te spelen. Met grijze muizen en me too oplossingen is het immers moeilijk de oorlog te winnen.
Vanaf 2020 is het de uitdaging om juist te blijven ontwikkelen zonder dat we lijfelijk elkaars energie voelen. Stilstand is achteruitgang. Gelukkig dat niet iedere organisatie blijft hangen in de “onmogelijkheden” van deze tijd, maar juist de kansen ziet om dingen gewoon anders (online) te doen. Het online 4 stappenmodel van 4Growth blijkt juist nu goed te werken.
Stap 1: WAT
Samen met experts aan de klantzijde ontwikkelt de adviseur circa vijf alternatieve concepten (in tekst ondersteund met beeld). Ter inspiratie levert de adviseur, op basis van deskresearch in binnen- en buitenland en binnen en buiten de branche, succesvolle cases aan. De eerste ideeën deelt de adviseur in op basis van de Maslowpiramide in de “moderne wereld”. Juist op dit moment vormen zowel bestaanszekerheid als sociale behoefte het fundament van de basisbehoefte en deze zijn dus goede aangrijpingspunten voor conceptontwikkeling.
Stap 2 en 3: Goed en Waarom?
De adviseur test de concepten met online diepte interviews bij experts. Dit zijn bij voorkeur experts die dagelijks met de doelgroep te maken hebben. Bij mij zijn dit vaak supermarktmanagers of bedrijfsadviseurs. Hierdoor kunnen de concepten “praktisch” aangescherpt worden.
Daarna legt de adviseur, online in een representatieve steekproef, de concepten voor aan de doelgroep. (online targetting dus). Vooral de combinatie van gesloten en open antwoorden geeft veel inzicht de haalbaarheid van de concepten. Goede statistische toetsen en crossing op deelgroepen halen zeer bruikbare insights naar boven, die oorspronkelijk vaak niet bedacht zijn, door de ontwikkelaars van de opdrachtgever. Deze insichts zijn zeer waardevol voor het verder invullen van de marktbenadering en het succes bij de marktintroductie.
Stap 4: Go or no go?
Op basis van de geanalyseerde output van de toetsen en adviezen van de experts, formuleert de adviseur samen met de opdrachtgever een go or no go strategie. Het is realistisch dat van de vijf concepten er één uitvalt of pas op langere termijn ingezet kan worden. Met de andere 4 concepten, of het beste concept, kan de opdrachtgever direct de markt op.
Het “extra” concept dat nog niet pas binnen de coronamaatregelen, kan de opdrachtgever direct uit de koelkast halen, als er een versoepeling weer mogelijk is. Een vliegende start dus, direct na een tijd waarin alles lijkt te hebben stil gestaan.