De economie trekt weer aan en dit is ook te merken in Retailland. Nederlandse retailers zijn weer begonnen met het opfrissen van hun formule. Op vele plaatsen in Nederland duiken pilotstores op, die vaak goed inzicht geven welke richting het management en de formule ontwikkelaars met de fysieke en online winkel heen willen gaan. Wat mij opvalt als Retail onderzoeker en marketeer is dat ontwikkeling vaak nog steeds een proces is, dat in achterkamertjes plaatsvindt bij het designbureau, de formule ontwikkelaars en de assortimentsmanagers. Retailers vragen pas naar de mening van haar (potentiële) klanten als de pilot gereed is. Natuurlijk heeft een retailer het voordeel boven een fabrikant dat zij potentiële ontwikkelingen in “real life” kan uittesten en bijsturen. Toch kunnen formule ontwikkelaars naar mijn ervaring reeds bij de pilotontwikkeling de klant betrekken. Dit betekent niet dat de klant de pilot zelf ontwerpt, maar input vanuit consumer insights kan wel helpen bij de ontwikkeling van winkelbeleving (design) en assortimentskeuzes.
Co-creatie als start van formule ontwikkeling
Bij verschillende Retail ontwikkelingstrajecten heeft 4Growth samen met de (potentiële) klanten van de opdrachtgever geco-creëerd. Het resultaat van dergelijke trajecten was:
Aanpak co-creatie
Het hele traject vindt plaats in het “thuis” marktgebied(en) van de opdrachtgever. Ook al loopt de Randstad vaak voor met trends, als de retailer zwaar vertegenwoordigd is in Oost en Noord Nederland, dan zal de co-creatie hier plaatsvinden. Co-creatie gaat in 3 stappen:
Stap 1: online foto moodboards
Samen met de opdrachtgever stellen we de (potentiële) doelgroep vast. Uit deze doelgroep selecteren we deelnemers twee weken voorafgaand aan de WinkelSafari. Met een online community of single online monitoring houden we contact met de deelnemers. We stellen de deelnemers van te voren “huiswerkvragen” en laten we ze vooral veel visueel materiaal uploaden. Van deze beelden maken we later foto moodboards die we bespreken tijdens de groepsdiscussie.
Stap 2: groepsdiscussie op neutraal terrein
In homogene doelgroepen gaan we creatieve discussies voeren met (potentiële) klanten. De huiswerk moodboards en de Retail P’s staan hierbij centraal. De opdrachtgever kijkt live onzichtbaar mee en kan tijdens de discussies, indien gewenst, nog punten inbrengen.
Stap 3: WinkelSafari’s
We bezoeken een “traditionele” outlet van de retailer. En de deelnemers maken foto’s over hoe zij deze winkel ervaren. Daarna bespreken we deze beelden weer in de externe locatie. Alle belevenissen en verbetertips leggen we vast.