Ik eet alweer twee jaar bewust één keer in de week geen vlees. Het verzoek kwam van mijn jongste dochter en ik vond dat we als gezin hier best gehoor aan konden geven. In het begin was het wel even wennen: nieuwe recepten, nieuwe ingrediënten en soms nieuwe bereidingstijden en methoden.
Ik merkte al snel dat ook de supermarkt de groei naar vleesloze maaltijden heeft ontdekt en dat het maken van gezonde lekkere maaltijden zonder vlees niet echt moeilijk hoeft te zijn.
Vanuit mijn retail adviesbedrijf (4Growth) bezoek ik veel verschillende supermarkten. En je kan echt niet om de toename van vlees vervangend assortiment en presentaties van vegetarische producten heen. Vandaag behandelde het NOS journaal en Distrifood ook deze trend. Jumbo Foodmarkt in Tilburg heeft zelfs een volledige vegetarische afdeling.
Naast observatie was ik ook nieuwsgierig naar het aantal Nederlanders dat net zo als mijn gezin niet volledig vegetarisch zijn, maar wel één keer of vaker bewust per week geen vlees, vis of gevogelte eten (flexitariërs). Het onderzoeksbureau Markteffect heeft voor 4Growth onderzoek hiernaar gedaan:
Opvallende resultaten:
Als we de bovenstaande aandelen flexitariërs bekijken is het zeer goed te verklaren waarom supermarkten inspelen op deze ontwikkeling. Naast vleesvervangers is het nu ook een uitdaging voor supermarkten om met gemakkelijke vleesloze vers recepten te komen. Want mijn familie houdt echt van een lekker stukje vlees of vis en geeft de voorkeur aan “zuivere oorspronkelijke” ingrediënten, boven “imitatie” vlees. Maar over smaak valt natuurlijk nooit te twisten.