Als bezitter van de nieuwe persoonlijke bonuskaart van Albert Heijn ben ik heel nieuwsgierig naar mijn persoonlijk voordeel!
Als tegenpresentatie voor het afstaan van mijn persoonlijke gegevens aan de grootgrutter van ons land, verwacht ik natuurlijk verrassende cadeautjes en veel persoonlijk voordeel. Ik heb al meerdere klantenkaarten in mijn portemonnee en zolang ik mijn voordeel zie, zal ik deze ook trouw gebruiken. De retailer mag dan gerust mijn gegevens voor BIG DATA analyses gebruiken, het is immers een win-win situatie. Zo ontvang ik voor mijn verjaardag bij mijn kapper gratis shampoo (verkoopwaarde circa Eur 20,-) en spaar ik bij mijn sportzaak voor tientallen Euro’s korting per een jaar.
Maar Albert Heijn stelde mij toch erg teleur met mijn verjaardagscadeau: 25% korting op een verjaardagskalender (?!). Dit noem ik geen cadeau. Bij Albelli en de HEMA ontvang ik betere aanbiedingen en daar hoef ik niet eens jarig te zijn. Het is gewoon een ordinaire promotie om de omzet van de Albert Heijn fotoservice te stimuleren. Hiermee is niets mis, maar het voelt bij mij niet als een verrassend cadeautje. Het voelt niet echt als een win-win situatie. Het lijkt of Albert Heijn het belang van de klant een beetje uit het oog verliest en het eigen belang voorop stelt.
Klantenkaarten zijn niet alleen voor de retailer om te komen tot: omzettoename, assortiment optimalisatie, analyseren van consumer insights, optimaliseren van logistiek, invulling fysieke winkelvloer….etc. Klantenkaarten zijn er ook voor de realisatie van klantenloyaliteit. En voor deze loyaliteit moet de klant écht verrast worden. De kaart moet de klant écht toegevoegde waarde bieden, anders is de kans groot dat de klant afhaakt en de kaart uit de portemonnee haalt!
Inge Oeseburg, 4Growth marketing & retail advies