Zaterdag heb ik in Amersfoort voor het eerst de Deense winkelketen Flying Tiger bezocht. In alle vakbladen beschreven als één van de grote gevaren voor onze oer Hollandse HEMA.
Als shopper denk ik natuurlijk niet in bedreigingen, maar laat ik me alleen verleiden door alles wat nieuw en aantrekkelijk is. En dat is deze winkel zeker! In Amersfoort, ik schat op circa 500 m2 verkoopvloeroppervlakte, laat de winkel mij in een plezierige route langs het hele assortiment lopen. En de koopverleiding slaat al snel toe. Achteraf probeer ik als Retail onderzoeker te analyseren waar deze koopverleiding vandaan komt. Wat maakt deze formule uniek en waarom verdient deze formule een plaatsje in ons toch al druk bezette Retail landschap? De combinatie van de volgende drie succesfactoren geven volgens mij hierop het antwoord:
Uniek assortiment
Je komt veel trendy “hebbedingetjes” tegen die nergens in Nederland te koop zijn. Het is niet de “zooi” van de Action of het afgezaagde assortiment van de HEMA.
Mooi design
De producten zijn smaakvol vormgegeven. De Scandinavische oorsprong van de winkelketen is duidelijk terug te zien in de productuitstraling.
Tegen verrassend lage prijzen
En als echte Hollander spelen de zeer lage prijzen ook grote rol om de impulsaankopen te vergroten. Het A4-schrijfblok met hardhout look kaft kost bijvoorbeeld slechts € 3,-. Prijzen die op of onder HEMA niveau liggen.
Als deze Flying Tiger verder zijn vleugels gaat uitslaan in Nederland, dan voorspel ik dat de HEMA snel aan de bak moet met product- en formule innovatie. HEMA die het onderscheidt weer wil gaan maken met haar unieke design tegen een betaalbare prijs, bevindt zich met haar positionering namelijk in hetzelfde kwadrant als deze verrassende nieuwkomer op de Nederlandse markt.
Inge Oeseburg | +31 (0)6 3046 77 20
4Growth retail formule & onderzoek